Categories
PT og Livsstilsendring

Godt nytt treningsår?

Nytt år og nye muligheter. Endelig skal du komme i form! Du har bestemt deg nå. Dette er året hvor du skal holde ut lenger enn noen uker. Du skal komme i gang med faste rutiner som skal bli en livsstil. Så du presser deg inn på et fullstappet treningssenter, hvor alle tenker akkurat det samme som deg – at denne gangen skal det vare hele året, og ikke bare ut januar.

Du har klippet ut alle avisoppslagene fra første uka i januar om hvordan du skal trene mest mulig riktig og effektivt i år. Trendene er mange, men denne gangen skal du følge rådene og du skal klare det selv! Det eneste problemet er at når du begynner å lese, så oppdager du at det er så mange råd at du fort blir forvirra og lurer på hvilken artikkel du bør tro mest på: Man bør både trene styrke og kondisjon mest, man bør prioritere lange rolige økter og korte intensive økter, man bør roe ned med et kurs i mindfullness samtidig og man bør ha egne økter for bevegelighet og stabilitet. Du tenker at med litt planlegging så lar sikkert alt seg gjøre, så du bestemmer deg for å starte med styrketreningen i dag og ta skituren i morgen. Det går ikke lenge før du finner ulike artikler om at man visstnok bør gjøre smale, brede og vanlige knebøy – så da gjør du like godt alle! Det du ikke tenkte på, var at dagen etter er du så støl at du ikke orker skituren du hadde planlagt…

Ukene går, og i sosiale medier oppdager du andres suksess. De blir sterkere eller fullfører løp raskere. De går Birken og Holmenkollmarsjen og poster stadig flere muskuløse bilder av seg selv. De setter seg nye mål hele tiden, og du selv sitter der og er ikke

Du må velge om du skal bli blant de raskeste eller sterkeste. Våren er her, og det er på tide å spisse formen. Du føler at du må delta i et løp eller hvert fall sykle Birken! Alle deltar jo i løp, og du kan ikke være dårligere! Artiklene fokuserer på hvordan du kan bli raskere ved bare å legge inn én ekstra intervalløkt i uka. Frustrasjonen melder seg fordi du ikke har mulighet til å klemme inn enda en treningsøkt, og du har heller ikke lyst til å nedprioritere en av de andre aktivitetene du synes er gøy. Du begynner rett og slett å innse at du ikke kan bli den raskeste syklisten og ta de tyngste knebøyene samtidig. helt fornøyd med noen ting. Du prøver litt av alt fordi du liker variasjonen, men får ikke det du tror er «skikkelige resultater» fordi du ikke fokuserer nok på én ting. Du blir litt nedfor og innser at fokuset har endret seg: Fra «å skulle komme i bedre form» har du begynt å kikke deg mer og mer i speilet. Du sjekker daglig om rumpa har blitt strammere, midjen smalere og armene mer markerte. Det nærmer seg vår, og flere artikler popper fram om hvordan du skal få perfekte lår og penere midje til badesesongen. I takt med at du blir mer og mer opptatt av ditt eget ytre, opplever du at du blir mer og mer stressa av at du ikke får trent så mye som du burde, for «de andre» må jo trene minst 4 ganger i uka for å få resultatene de så stolt viser fram? Det som skulle være noe positivt, har blitt et mas og jag etter ytre resultater enten i form av synlige muskler eller tid på en resultatliste.

 

Det slår deg at du oppi alt dette jaget har glemt hvorfor du begynte å trene i år. Når du tenker tilbake kommer du på at det var for å komme i bedre form og samtidig holde ut mer enn noen uker. De ytre resultatene og higet etter å bli raskere og strammere har tatt fokuset vekk fra helsegevinsten. Du har glemt å kjenne etter om alle timene du har klart å legge ned dette året har fått deg i bedre form, fordi du har blitt mer opptatt av å kikke deg i speilet. Du innser at jaget etter den perfekte kropp og de store prestasjonene har fjern

et fokuset fra helsegevinsten i å være fysisk aktiv.

Heldigvis klarer du endelig å endre fokus: Du kommer aldri til å bli raskest eller sterkest, men du stresser hvert fall ikke lenger med de ytre resultater. Du velger å være fornøyd med det du får gjort, i visshet om at det har enorm helsegevinst sett i sammenheng med et stillesittende liv. Du senker skuldrene og har det bra med deg selv, og du nyter til og med en ferieuke med litt treningsfri. Kanskje får du verken six-pack eller maratonkondis, men du har absolutt fått bedre helse. Kroppen din fungerer faktisk bedre enn den gjorde tidligere og når du retter fokuset bort fra både løp og flest mulig hang-ups, slår det deg at du også har fått mer overskudd. Men det viktigste av alt; du har funnet ulike treningsformer som du trives med og som ikke stresser deg.

 

4 replies on “Godt nytt treningsår?”

Dette er gøy! Det var akkurat det jeg trengte i dag, jeg prøver å finne en vei som passer for meg, og gir meg glede i det hektiske hverdagslivet mitt. Jeg kommer til å følge denne bloggen, takk for at du ser oss som ikke har lykkes men som prøver, og ikke gir opp.
For min del var det noe annet som gav avsmak på treningssenteret, derfor satser jeg på hjemme og ute i naturen type trening nå.
Godt nytt år 🙂
Fra Jannicke/galskapiskogen

Tror mange kan kjenne seg igjen der :p selv setter jeg baren lavere i år og ønsker å trene 2 ganger i uka på det minste (helt greit med mer om jeg orker). Godt nyttår:)

Leave a Reply

Your email address will not be published.