Categories
Utendørstrening

Luft og avbrekk

Følelsen bare av å åpne døra og kjenne den friske lufta gjør noe med meg. Det er veien dit som kan være lang – også for meg.


Fra dagens “lille-runde”

Det som får meg ut døra er referansene. Jeg vet at jeg kommer til å føle meg bedre etterpå fordi jeg har opplevd det så mange ganger før.

Jeg løper oftest korte turer. Jeg finner små smutthull i hverdagen, og velger gjerne det jeg kaller for “lille-runden”. For aktive løpere kan drøye 20 minutter, eller snaue 4 kilomenter, høres tullete ut. Det er lett å tenke at det ikke er noe poeng å løpe en så kort runde. Jeg hører dette fra supermosjonister, men også dem som ikke ordentlig kommer i gang med trening: – har virkelig 20 minutter noe for seg?

Selvfølgelig har det det! Det jeg trenger er et brudd, jeg trenger frisk luft – og jeg trenger å røre på meg. En ting er det fysiologiske som skjer med kroppen når man begynner å bevege seg, blir lett andpusten og varm. En annen, og kanskje en vel så viktig del av dette, er det mentale. Følelsen av velvære, opplevelsen av å gjøre noe du vet er bra for deg selv, og ikke minst, litt egentid til å koble av. Disse avbrekkene trenger ikke alltid vare så lenge eller være så slitsomme.

Dette bildet har et tomt alt-attributt, og filnavnet er 20171112_131327.jpg

Faktisk varer sjelden mine treningsøkter særlig lenge – og de gangene de varer lenger, er det fordi det føles rett der og da. Dette gjelder både når jeg trener styrke og kondisjon. Når jeg løper kan jeg finne på å ta en avstikker helt impulsivt, eller sette i gang med noen intervalldrag. Løpeturen blir da gjerne dobbelt så lang som jeg hadde tenkt, og noen ganger vel så det. Da gjør jeg det fordi jeg har tid til det, og fordi kroppen min vil det. Det samme gjelder med styrketrening; i blant dobler jeg antall serier eller øvelser, eller tar med enda en muskelgruppe i økta fordi jeg har overskudd til det, og det føles riktig akkurat den dagen. Jeg fryder meg over de gangene det føles rett å ta i mer enn jeg hadde tenkt – og det skjer faktisk ganske ofte!

For meg fungerer det dårlig å planlegge lange treningsøkter langt fram i tid, fordi jeg har stor respekt for egen dagsform, og ønsker å søke en god opplevelse når jeg er fysisk aktiv. Jeg vet at jeg får til korte, effektive økter, og at jeg alltid klarer å gjennomføre dem selv om jeg har en “dårlig dag”. Jeg, som du, har ikke mange unnskyldninger for ikke å skvise inn 20-30 minutter i en hektisk hverdag – og jeg vet at det alltid føles bra etterpå. Dessuten blir jeg ofte mye mer produktiv i etterkant av disse turene.

Dette er min oppskrift – jeg søker den positive opplevelsen av å klare mer, snarere enn en negativ opplevelse av å ikke orke det jeg hadde planlagt. Med det sagt, så takler jeg også godt at det noen ganger går mer trått og føles tyngre å trene, og at jeg kanskje heller ikke får gjort alt som jeg hadde tenkt. Uten motgang blir livet kjedelig, men jeg tror jeg takler det så bra fordi de fleste øktene mine gir meg en god opplevelse.

Husk at du ikke trenger nødvendigvis å løpe for å få god fysiologisk og psykologisk effekt. Du kan gjerne gå. Det viktigste er å komme seg ut, og å gi kroppen mer aktivitet enn det den får på kontorstolen eller i sofaen. Skap dette bruddet i hverdagen din, og slutt å skylde på at du ikke har tid.

Leave a Reply

Your email address will not be published.