Categories
Uncategorized

Mitt 2020

Jeg har lært

Jeg velger å se på dette året som et interessant år. Tenk så mye jeg har lært som jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle lære!

Jeg har lært mye om NAV og en del om hvor lite kunnskap mange har om konsekvensene av det å være permittert. Jeg har lært hvor sårbart reiselivet er og hvor ulikt folk håndterer forsinkelser i refusjon når ikke reisen deres kan gjennomføres. Jeg har lært at det er et enormt behov for et kunnskapsløft om nytten av fysisk aktivitet i skolen og at det er et stort spenn på hvordan elever blir fulgt opp digitalt. Jeg har lært at det går an å ha et godt samarbeid med kommunen og at pressen stort sett er veldig ålreite å ha i ryggen for å bli hørt når man har noe viktig på hjertet. Jeg har lært hvordan man legger ned et AS og prosessen med å selge seg ut av et annet AS. Jeg har lært at de aller fleste evner å omstille seg, og at de som kanskje har vært mest utsatt dette året har vært særlig gode på å finne gleder ved det som faktisk går bra. Jeg har også lært hvor krevende det er å leve med konstante smerter og mer om hva kroniske plager kan gjøre med deg både fysisk og psykisk.

12. mars 2020

Denne dagen kan for meg oppsummeres omtrent som følgende:
1) Høre pressekonferansen.
2) Formidle til treningsgruppene mine at jeg vil gi dem dagens økt på facebook, opprette grupper for de ulike partiene, og så filme øktene.
3) Finne ut av hva og hvordan vi i Treningsreise skulle løse situasjonen med nesten 40 personer vi skulle sende til Fuerteventura 15. mars.
4) Begynne å sette seg inn i permittering og NAVing.

Treningsreise

De siste årene har jeg brukt mye av tiden min på å bygge opp et reisebyrå fra scratch sammen med makker Siv Anne. Vi ble en del av Expert Reiser, og høsten 2019 kunne vi endelig ansette oss selv i en deltidsstilling i selskapet, og dette var en milepæl for meg. Jeg avviklet gradvis en del oppdrag for Kreativ Trening for å kunne prioritere det nye selskapet. Mye av motivasjonen min var å skape en ny arbeidsdag for meg selv, med litt mer stillesitting samt en kollegial arbeidsplass. Det var godt for meg å være litt mindre aktiv i hverdagen og å kunne jobbe med nye prosjekter. Min rolle ble etter hvert rettet mot å bygge opp et nettverk av instruktører som vi skulle samarbeide med i årene som kom. Et solid nettverk med dyktige og dedikerte instruktører. I februar 2020 hadde vi vår første store nettverkssamling i Sverige, og dette skulle være den første av mange. Vi satte opp flere spennende reiser for 2020 og la planer for 2021 – det var i ferd med å gå veldig bra for Treningsreise med mange flotte turer på gang.

Jeg vet ikke hvor mange telefoner som ble tatt eller mailer som ble sendt de første dagene etter 12. mars. Det jeg husker er at jeg denne første uka etter nedstenging jobba mer enn jeg noen gang har gjort. Jeg ser tilbake på dagene som en stor grøt av stress. Vi måtte sette oss inn i veldig mye på kort tid, og forsøke å finne rett måte å henvende oss til kundene. I tillegg til de nesten 40 som skulle til Fuerteventura, og som hadde betalt alt for sin reise, var det også en gjeng med seniorer som skulle reise i april og drøyt 20 personer som skulle være med meg til Kroatia i mai. Hva hadde de krav på? Hva skulle dekkes av forsikring? Hvordan skulle vi kunne refundere når hovedandelen av beløpene de hadde betalt lå hos hoteller og flyselskaper?

Det var kaotisk. Vi som håndterte dette ble permittert parallelt med at vi jobbet mer enn noen gang. Jeg lærte mye om lov, krav, forsikring og rettigheter, men jeg lærte først og fremst enda mer om hva som bor i enkelte. De fleste var tålmodige og forstod at vi trengte litt tid, men så var det også dem som skjelte oss ut. Det var ubehagelig når man utelukkende hadde et ønske om å gjøre alt rett, men selv stod i en stor skvis.

Det roet seg heldigvis litt etter hvert. Selskapet overlevde korona, men Siv Anne og jeg, som har drevet Treningsreise fram, valgte likevel å selge oss ut i høst. Jeg er derfor, per nå, helt ute av reiseliv, men jeg er veldig takknemlig for at jeg har lært denne bransjen å kjenne og for alle de flotte menneskene jeg har møtt via reiseliv. En ekstra takk til makker Siv Anne for noen fine år! Vi ga alt så lenge vi kunne…

Kreativ Trening

Samtidig som jeg måtte håndtere reiseliv, ble det full nedstengning av Kreativ Trening i 1 måned. Brått var jeg 100% permittert! Jeg ante ikke hvordan det ville se ut for meg fra uke til uke, men jeg visste hvert fall at de fire reisene jeg selv hadde satt opp for 2020, ikke ville bli noe av. Et relativt stort omsetningstap også for Kreativ Trening med andre ord.

Jeg måtte bruke tiden til noe, og ønsket hvert fall å gjøre et forsøk på å inspirere befolkningen til å være fysisk aktiv. Denne perioden brukte jeg derfor på å filme en rekke økter i facebookgruppa «Kristins treningstips». Jeg tok også i et tak for å dra i gang utendørstrening igjen, og jeg hadde dialog med Virke, kommuneoverlege og presse. Det var særlig da Høie åpnet opp for å kunne gå tur med 4 andre personer at jeg ønsket en forklaring på hvorfor man ikke kunne trene fire andre ute. Prosessen resulterte i at det ble åpnet for utendørstrening, først for 4 personer og etter hvert for flere. I høst måtte jeg på ny forsøke å finne svar, og frustrasjonen var stor blant trenere når ulike kommunerer opererte svært ulikt. Ja, det har blitt en del presseoppslag dette året. Heldigvis har jeg også fått anledning til å bidra med litt treningsinspirasjon også.

Aktivt friminutt

I vår stod jeg også på sidelinjen som mor og så hvordan fysisk aktivitet ble nedprioritert i skolen. Lærerne hadde mer enn nok å tenke på og mye nytt de også måtte sette seg inn i, så jeg kontaktet kommunen for å høre om ikke jeg kunne bidra. Korona gikk kraftig utover aktivitetetsnivået til mange barn, og dette ville jeg forsøke å gjøre noe med og finne ut hva som var mulig å få til. Kommunen engasjerte meg slik at jeg fikk laget et digitalt prosjekt, og slik ble «Aktivt friminutt» til. Aktivt friminutt var et prosjekt som ikke hadde til hensikt å erstatte kroppsøvingsfaget, men å gi barna aktivitet som kunne erstatte tapt skolevei og friminutter. Jeg fikk med meg ulike ansatte ved skolene i kommunen, og det hele ble streamet direkte til elevene.

Trening UTE

Det er egentlig smått utrolig at vi fikk gjennomført terrengløpet «Grønliåsen Rundt» i år. Nok en gang må jeg få takke alle som bidrar og gjør dette mulig. Det ble ekstra mye å passe på denne gangen, og en veldig lang dag, men gleden var stor for mange da de endelig kunne ha startnummer på brystet igjen. Med færre deltagere og flere tiltak, ble det ikke så mye til overs i år. Jeg måtte legge ned Trening UTE som eget selskap i høst, men det lever videre som et konsept av Kreativ Trening.

Før ny nedstengning i november, var jeg godt i gang med å dra i gang mange gratisaktiviteter som hele befolkningen kunne ha glede av igjen. Det ble nok et bråstopp for dette, men jeg satser på at det ruller i gang igjen ikke så altfor langt inn i det nye året. Takk til alle ambassadører som tar ansvar for og stiller opp for øktene til Trening UTE når ikke jeg alltid kan være til stede. Jeg må også rette en stor takk til trener Ida Cecilia som virkelig brenner for konseptet og som også har inspirert mange med gratisøkter for Trening UTE både ved fysisk oppmøte og digitalt denne høsten.

Arbeidsglede

Jeg har sett frustrasjonen når folk har mistet treningstilbudene sine og heldigvis har jeg kunnet være et friskt pust i mange sin hverdag. Jeg har på ny erfart hvilken enorm glede jeg har av jobben som trener – selv om jeg i år har jobbet dobbelt så mye for halvparten av fortjenesten. Men arbeidsgleden og det å ha noe å drive med, har kanskje aldri vært viktigere for meg. 2020 er nemlig også for meg et år med mye ulik smertehåndtering, hvor det å rette fokuset bort fra smertene har vært den beste medisinen jeg har kunnet ha. Samtidig er det en hårfin balanse hvor man ikke skal stikke under stol at smertehåndtering over lang tid, stjeler overskudd og krefter. Med min historikk med både endometriose og fibromyalgi (og et litt prega skjelett) har jeg blitt ganske god på å dosere kreftene mine smart, men en kronisk tannpine var noe ganske nytt å håndtere. Det startet med en tannbehandling som hadde til hensikt å fjerne et mindre problem, men det resulterte i 9 måneder med plager – og til slutt en tann fattigere. Det var ikke sånn det skulle gå, men den påførte smerten måtte bort, og dermed også tanna. Å endelig være smertefri fra dette er en stor lettelse, og jeg har virkelig lært at man ikke skal bagatellisere hva smertehåndtering gjør med kroppen, også en god stund etter at smertene er borte eller redusert.

Hjulene i gang

Utover våren rullet en del av driften min i Kreativ Trening sakte men sikkert i gang igjen, men hele året har vært preget av å ikke kunne ha like mange som ønsket i grupper ute, nedkutting eller fullstendig nedstening av PT-grupper inne, samt ikke å kunne levere reiser. Jeg hadde planlagt fire treningsreiser i 2020. Jeg har forsøkt å erstatte det jeg ikke har kunnet levere “live” med ulike digitale produkter – både for privatpersoner og bedrifter. Dette har heldigvis, i en tid hvor veldig mange har blitt stadig mer passive og inaktive, fungert bra for mange.

Jeg har også benyttet anledningen til å endre nettsiden min for å gjøre den mer kundevennlig. Det var mye å gripe fatt i, og høsten har gått med til alt fra fotografering og oppdatering av tekst, til omlegging av  transaksjonsløsning og rydding i sosiale medier. Sluttproduktet er en ny, fresh og kundevennlig plattform. Det har vært en viktig og riktig investering for framtiden til Kreativ Trening.

Et smutthull

Det var mye fram og tilbake om hvorvidt jeg ville kunne gjennomføre den planlagte 40-års feiringen min i år. Dagen havnet på en lørdag, derfor hadde jeg lenge hatt tanker om en liten feiring på selve dagen. Til slutt var jeg heldig og dagen kunne gjennomføres i store lokaler og med ekstratiltak. For meg var dette også en feiring av jobb og det jeg hadde oppnådd og skapt de siste årene. Når man stort sett pusler rundt for seg selv, blir det ikke så mange anledninger til fest, derfor var det viktig for meg å ha kunder og samarbeidspartnere, i tillegg til venner og familie, med meg denne dagen.

2021

Jeg har ønsket å skape og å utvikle. Mange av prosjektene mine tok en brå slutt i år, og jeg går nå tilbake til kun å fokusere på Kreativ Trening. Alternativet hadde vært å søke en annen jobb, men aktuelle deltidsstillinger er det ikke så mange av, så da får jeg bare stå på og gjøre mitt aller beste for Kreativ Trening. Jeg er fortsatt langt fra der jeg ønsker å være, men fra 2021 er jeg hvert fall ikke permittert lenger (fra 1. januar gis det for øvrig kun dagpenger til de som er minst 50% permittert).

Med det nevnt, så er jeg faktisk i gang med et nytt bokprosjekt – denne gangen rettet mot skolen. Jeg har jobbet litt av og på med denne boka i noen år, uten å ha kommet ordentlig i gang, men etter at jeg fikk ny kunnskap om fysisk aktivitet i skolen gjennom koronaprosjektet mitt «Aktivt friminutt», skjønte jeg at nå må denne boka ut. Jeg har nå fått med meg medforfatter Hanne, og vi skal gi ut boka hos Fagbokforlaget. Kanskje blir det også en digital plattform?.

Jeg tror og håper 2021 blir bra, hvert fall bra nok – og forhåpentligvis mye bedre enn 2020 for mange. Jeg ser tilbake på 2020 som et år hvor jeg virkelig har fått utviklet meg selv og lært enormt mye om så mangt.

Categories
PT og Livsstilsendring

Gaven til den som har alt

Det er ikke alltid så lett å finne den perfekte gaven – en gave som virkelig kommer til nytte. Da kan kanskje treningsplanlegging eller livsstilsveileding være en idé?

Jeg selger stort sett enkelttimer eller pakker på 11 timer for prisen av 10, som er et tilbud jeg alltid har. Nå har jeg laget et par mindre pakker (enten 6 ekspresstimer á 25 minutter eller 3 vanlige timer à 55 minutter) som kan passe perfekt om man vil teste ut om dette er noe for seg, eller om man bare trenger noen timer i blant. Timene kan for eksempel benyttes til:
– å få tilpassede treningsprogram for egentrening
– veiledning for god utførelse av styrkeøvelser
– å få tips til bedre forståelse for løping og løpeteknikk
– å bli pushet bra på trening

Uansett vil jeg alltid kartlegge kundens behov og deretter komme med forslag til hvordan timene skal benyttes. Timene kan utføres i mine lokaler eller online. Jeg kan også komme der kunden er, men da kommer kjøretillegg i tillegg.

Her finner du mer informasjon og priser for personling trening.
Her finner du mer informasjon om livsstilsendring.

Categories
Uncategorized

Onlinetrening på hjemmekontoret

Jo mer du sitter stille, jo viktigere er det med regelmessig fysisk aktivitet. Med stadig mer hjemmekontor for mange, er det viktig at arbeidsgiver motiverer sine ansatte til både avbrekk i den stillesittende hverdagen, og til trening. Les gjerne denne artikkelen hvor jeg bidro tidligere i 2020 “Kroppen visner på hjemmekontoret”.

Jeg har hatt stor glede av å levere onlinetrening i en årrekke, men ikke overraskende var det først i 2020 at denne treningsformen fikk seg en real boost, og i dag har jeg gleden av å levere onlinetrening til ulike bedrifter via Teams, Meet eller Zoom.

Kontorstrekk

Onlinetrening er ikke bare tidsbesparende, men kan også være svært effektivt. I arbeidstiden er det for mange de små avbrekkene som er viktigst, og effektive kontorstrekker på 10-15 minutter kan gjøre mye for kroppen.

Det kan være vanskelig å få til slike avbrekk helt på egenhånd, og jeg ser at det er avgjørende at ledelsen går foran som et godt eksempel og både deltar og motiverer sine ansatt til deltagelse, for at dette skal bli en suksess. Når jeg leverer kontorstrekker forsøker jeg alltid å motivere deltagerne til også å være mer aktive på egenhånd, samtidig som jeg gir dem tips til øvelser som kan være fine og hente fram på egenhånd gjennom lange, sittende arbeidsdager.

Styrketrening

Mange er flinke til å ta seg kortere eller lengre lufteturer i løpet av dagen, men det å få gjort stryketrening hjemme kan være utfordrende for mange. Å bli dratt gjennom en effektiv helkroppsøkt kan derfor gjøre susen, hvor man ikke behøver annet utstyr enn en forhøyning som en stol, og eventuelt en strikk eller vekt. Jeg opplever at mange er kreative for å kunne gjøre økta litt tyngre ved å enten fylle en sekk med bøker, løfte på brannslukningsapparatet eller barna sine. Samtidig veileder jeg alltid økta slik at den også er effektiv uten ekstra tyngde. En slik økt har gjerne en varighet på 40-45 minutter effektiv treningstid, men jeg kan tilpasse etter den aktuelle bedriften sitt ønske for sine ansatte.